Peranan Gerakan Islam

Peranan gerakan Islam adalah membawa manusia untuk mengabdikan diri kepada Allah s.w.t sama ada secara individu atau secara berjemaah dengan berusaha menegakkan yang hak bersumberkan Al-Quran dan As-Sunnah. Menegah kebatilan dan menjauhi segala amalan yang ada keraguan dan dosa.


Ciri-ciri Umum Gerakan Islam

a. Ia haruslah bersifat rabbaniyah, merujuk kepada segala amal menurut Al-Quran dan Sunnah.

b. Sepatutnya ia bersifat tersendiri, tidak meniru orang lain atau hanya mengikut perintah dan cakap-cakap orang lain.

c. Membawa kemajuan. Bermakna mengalami perubahan atau menjadi lebih baik dari sebelumnya dalam setiap konteks perilaku peribadi dan gerakan secara umumnya.

d. Gerakan yang syumul. Tidak menjurus kepada beberapa aspek sahaja untuk berdakwah.

e. Menjauhi perselisihan masalah fiqh. Menyeru umat untuk melihat setiap permasalahan kepada perkara pokok bukan pecahan atau perselisihan pendapat semata-mata.


Ciri-ciri umum Gerakan Islam
1. Menjauhi pengaruh kuasa politik.
2. Beransur-ansur dalam gerak langkah. [1] pengenalan, [2] pembentukan dan [3] perlaksanan.
3. Mengutamakan kerja dari propaganda.
4. satu perjalanan yang jauh dan sukar.
5. Amal terus terang, tanzim dirahsiakan.
6. Pengasingan jiwa dari kerosakan akhlak dll.
7. Matlamat tidak menghalalkan cara.


Persiapan gerakan
1. Iman
2. Jihad

Mari kita nilai bersama diri kita di dalam persatuan yang kita sinonimkan dengan jemaah ini. Dimanakah kita? Tercapaikah kita sebagai sebuah gerakan islam atau sekadar persatuan yang dimasuki oleh sesiapa sahaja tanpa ada roh di dalamnya? Catatan ini hasil rujukan buku apa ertinya saya menganut Islam yang sepatutnya menjadi rujukan utama usrah adik-adik yang ditahap pengenalan. Muhasabah diri kita jom...

Pejuang di sisinya

Penyusunan dan persiapan yang kemas di dalam barisan pimpinan dan organisasi adalah prasyarat kepada kelancaran pergerakan yang digemari Allah Azzawajalla. Ini Jelas didalam Surah As-Saf ayat 4 (maksudnya),

“Sesungguhnya Allah menyukai mereka yang berjuang di jalan Allah dengan barisan yang rapi seperti satu binaan yang tersusun”

Keutuhan organisasi kita adalah bergantung kepada kemampuan pendokong-pendokongnya. Hanya anggota-anggota yang ikhlas dalam perjuangan dan mengharapkan keredhaan Allah sahaja yang mampu meneruskan cita-cita suci ini. Penyimpangan niat dan tujuan dari mencapai keredhaan Allah akan membuka wadah ini kepada golongan oppurtunis dan selfish yang menggugat kekuatan kita, surah Al-Kahfi ayat 110 (maksudnya),

“Barangsiapa yang berharap untuk bertemu Tuhannya maka buatlah amalan yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesuatupun di dalam beribadat kepada Tuhannya”

Tambahan. seluruh tindak-tanduk, cara berfikir dan tindakan mestilah berlandaskan panduan yang disediakan di dalam Islam. Ahli-ahli mestilah berusaha bermujahadah mengadakan peringatan diri dari masa ke semasa dari segi ilmu dan amal. Kita semua wajiblah berusaha memenuhi janji dan ikrar yang sering kita lafazkan di dalam sembahyang:

“Sesungguhnya solatku, pekerjaanku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah, Tuhan Seru sekalian Alam“

Latihan dan Tarbiyah yang baik menjamin kualiti yang hebat dan meransang daya usaha yang tinggi dalam setiap matlamat yang ingin dicapai. Maka cara fikir kita harus di didik dan di latih dengan aktiviti seperti usrah , halaqah dan sebagainya. Matlamat dan tujuan usrah harus jelas membabit isi tarbiyah dan dakwah bukan hanya jumud memperbincangkan isu yang merimbun sedangkan akarnya masih mentah.

Seterusnya hati-hati kita harus di bina dengan menanamkan nilai dan bentuk pengalaman dan praktikal dengan penglibatan amal ibadat qiammullail dan kerja jemaah. Hati perlu diisi dan dihiasi bukan dinodai atau menodai. Kalau hati jadi semakin malap maka periksalah hubunganmu dengan Allah Ta’ala kelak akan kau ketahui punca sebenarnya.

Sahabat sekalian, cita-cita islamiyah tidak akan tercapai kalau hanya dengan saranan teoritikal sahaja, tetapi mestilah dibuktikan dengan jelmaan praktikal. Usahlah kita menuding jari kepada orang lain untuk dibetulkan, lihatlah diri sendiri apakah kita sedang membangunkan fikir dan hati kita...

Jom Muhasabah!

PANDANGAN DAN PENERANGAN MARHALAH AT-TAKWIN

Sebagaimana yang telah dibincangkan di dalam siri usrah kita yang terdahulu, bahawasanya terdapat 3 peringkat asas dalam usaha kerja dakwah yang disebutkan sebagai marhalah yakni marhalah al-ta’rif (pengenalan), al-takwin (pembentukan) dan marhalah al-tanfiz (perlaksanaan). Perbincangan dalam usrah yang lalu yang mengkhususkan perbincangan kepada marhalah pertama telah memperlihatkan perlunya sifat benar dalam menyampaikan dakwah kepada mereka yang mahu turut serta dan menyumbang dalam usaha dakwah dan penyebaran agama Islam yang mulia ini.

Peringkat seterusnya adalah peringkat at-takwin iaitu peringkat pembentukan. Sebelum kita mengupas dan membincangkan marhala kedua ini, adalah menjadi tanggungjawab dan kemestian untuk kita, bagaimanakah persiapan untuk kita memenuhi kriteria di dalam marhalah kedua ini. Peringkat pengenalan adalah asas dalam pembentukan peribadi yang sesuai untuk meneruskan kesinambungan di dalam marhalah yang kedua. Ia perlu diwujudkan ciri-ciri tersebut memandangkan, pada tahap kedua yakni marhalah at-takwin ini, ia akan menguji benar persediaan dan persiapan pejuang dan pendakwah itu sendiri.

Antara fokus persiapan mereka dari marhalah al-ta’rif memasuki marhalah at-takwin adalah dari sudut persiapan dan penumpuan matlamat sebenar perjuangan dakwah dan kehidupan itu sendiri. Kerapkali kita lihat berlaku di dalam jemaah kita ini, mereka yang berjuang tetapi tidak jelas matlamat juang yang mereka letakkan. Apakah keutamaan mereka melahirkan lebih ramai pejuang agama Islam atau meramaikan orang yang hanya menempel di dalam sesebuah jemaah Islam itu sendiri? Adakah perjuangan kita dan mereka itu hanya untuk melihat rakan-rakan ini berjuang atas nama Islam atau berjuang untuk Islam? Akhirnya usaha juang agama ini hanya jatuh kepada orang ramai yang hanya pandai bercakap tetapi tidak berbuat apa-apa. Sekiranya mereka itu buat pun, mereka tidak bersungguh-sungguh dan berjihad untuknya. Jika mereka lakukannya bersungguh-sungguhpun, kesungguhan mereka tersasar dan tersimpang dari perjuangan yang sebenar. Firman Allah s.w.t. di dalam surah As-Saf ayat 3;

“Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya”


Selain itu, apabila masuk ke marhalah yang kedua ini juga adalah bersangkutan dengan amanah yang besar dan usaha untuk menyebarkan agama yang agung. Ia bukanlah perkara mudah dan pastinya akan datang ujian yang besar dan memerlukan ketabahan yang jitu. Firman Allah s.w.t. di dalam surah Al-Ankabut ayat 2 hingga 3;

“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya tentang orang-orang yang berdusta”


Firman Allah s.w.t. lagi di dalam surah Al-Baqarah ayat 214;

“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah)”

Jelas sekali, di dalam jalan perjuangan pada tahap yang kedua ini, memerlukan mereka yang berjuang itu keupayaan untuk bertahan dan istiqamah dengan perjuangan yang dipikul dan dibebankan untuknya. Kebiasaannya apabila datang ujian-ujian yang besar ini, maka akan terserlahlah keikhlasan perjuangan mereka dan itu secara tidak langsung akan menampakkan kelayakan sebenar mereka untuk berada di dalam perjuangan ini dan memikulnya. Pada sudut pandangan ini jika diteliti dan disepakati, melahirkan pejuang ini bukan sekadar semangat retorika mereka sahaja tetapi bersama itu datang juga jiwa pejuang yang jitu dan mampan. Firman Allah s.w.t. di dalam surah Al-Baqarah ayat 44;

“Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?”


Jika kita nilai rakan-rakan seperjuangan kita, kita khuatir, mereka ini akan ditelan usaha yang sia-sia sahaja, nampaknya enak di dunia, tetapi rupanya kerosakan dan bebanan apabila berhadapan dengan Allah s.w.t. pada masa akhirat yang mendatang.

Jiwa pejuang perlu dilengkapi dengan pengorbanan yang mencakupi hal kepentingan diri, harta, masa dan juga kesihatannya. Dakwah perlu ada dalam diri sehingga ia menguasai akal dan fikiran kita, sebati dengan jiwa dan hati kita, menjadi darah dan daging kita serta mampu kita untuk membezakan antara yang hak dan yang batil. Dasarnya tidak lain dan tidak bukan, keimanan yang mendalam terhadap agama Allah dan usaha dakwah islamiyah itu sendiri. Inilah persoalan kualiti yang kerapkali kita bincangkan di dalam gerakan kita hari ini. Persoalannya, adakah semua usaha dakwah itu sebati dalam diri kita seperti yang digambarkan atau sebenarnya hari ini kita Cuma menempel dan bersama perjuangan tetapi tidak di dalamnya?


PERSEDIAAN MARHALAH KEDUA DAKWAH

Persiapan untuk berada di dalam marhalah kedua ini harus disulami dengan marhalah pertama. Maknanya, marhalah pertama dan kedua mestilah seiringan memandangkan proses itu harus berlaku secara serentak. Ini bermakna, proses pengenalan perlu berterusan disamping perlu adanya perancangan strategik untuk bersama dan memulakan fasa kedua. Apa yang berlaku dalam fasa pertama atau marhalah al-ta’rif itu adalah proses memberikan kesedaran mengenai agama dan tanggungjawab terhadap agama Allah itu. Firman Allah s.w.t. di dalam surah Ar-Ra’d ayat 11;

“Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadanya”


Ini menunjukkan bahawa, apabila ahli gerakan itu telah mendapat kesedaran, maka perlu ada dorongan untuk ke peringkat seterusnya yakni beramal atau mengambil tindakan. Pesanan Imam Hassan Al-Hudhaibi, “Tegakkan Daulah Islamiyah di dalam hatimu, supaya ditegakkan di atas bumi kamu.”

Dorongan Imam Hassan Al-Hudhaibi ini menampakkan keperluan bahawa menggerak dan motivator ke arah tindakan itu adalah bermula dengan diri sendiri. Mulai dengan pembinaan akidah tauhid sehinggalah melahirkan halawatul iman. Aspek perubahan ini perlu dijelaskan di dalam marhalah kedua iaitu pembentukan itu sendiri. Firman Allah s.w.t. dalam surah Ar-Ra’d ayat 17;

“Ia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu membanjiri tanah-tanah lembah (dengan airnya) menurut kadarnya yang ditetapkan Tuhan untuk faedah makhluk-Nya, kemudian banjir itu membawa buih yang terapung-apung. Dan dari benda-benda yang dibakar di dalam api untuk dijadikan barang perhiasan atau perkakas yang diperlukan, juga timbul buih seperti itu. Demikianlah Allah memberi misal perbandingan tentang perkara yang benar dan yang salah. Adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan misal-misal perbandingan”


Maka, seseorang yang akan dipersiapkan itu, pasti akan menuju ke arah melahirkan seorang yang sejahtera dari sudut akidahnya, sihat ibadah mereka, teguh akhlaknya, terdidik fikiran, kuat tubuh badan dan berusaha, sanggup berdikari dan berkorban, ada usaha dan upaya yang kuat untuk memerangi hawa nafsu juga tetap disiplin dengan masa mereka serta urusan dan tanggungjawabnya. Hasil dari pembentukan diri dan peribadi ini akhirnya akan memberikan natijah kepada usaha membina keluarga, masyarakat serta keluarga Islami. Oleh sebab itu juga, Imam Hassan Al-Banna memberikan garis panduan dan fokus yang utama di dalam pembentukan peribadi seseorang ahli gerakan itu. Beliau memberikan keutamaan kepada individu yang mempunyai tahap faham agama yang tinggi dan berdasarkan Al-Kitab dan Sunnah Nabi Muhammad s.a.w.

Penyelewangan amat jelas berlaku apabila rujukan mereka bukan lagi Al-Kitab dan qudwah yang mereka ikuti bukan lagi Nabi Muhammad s.a.w. Kedua, dari sudut darjah keikhlasan yang besar terhadap kerja dakwah itu sendiri. Ia mestilah bukan bersifat ganjaran, kepentingan diri dan mengutamakan kerja dari berkata-kata. Kita juga amestilah membulatkan diri untuk dakwah yang mana kita membebaskan diri kita dari sebarang fahaman-fahaman yang lain. Ketiga, usaha yang dibentuk di dalam diri pejuang dan pendakwah itu juga haruslah bersifat melengkapkan diri untuk berjihad yang mana kebanyakannya adalah pengorbanan meninggalkan kemuliaan dan kesenangan jiwa, harta, waktu dan usaha. Harus diingat, perjuangan dan jihadnya bukanlah dalam satu tempoh yang ditetapkan, tetapi dalam jangkamasa yang sehingga ditentukan masa kita untuk menghadap Allah s.w.t.

Usaha yang keempat adalah wajib untuk kita yang berada di dalam jemaah ini beriltizam dengan mematuhi amanah dan perintah yang diberikan oleh pimpinan selagi mereka tidak mencanggahi perintah Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. Ini termasuk samaada di dalam keadaan senang atau susah mahupun suka atau benci. Ikuti kisah yang diceritakan di dalam Al-Quran dari surah Al-Baqarah ayat 246 sehingga 252.


SYARAT-SYARAT YANG PERLU KITA ADAKAN SEBAGAI PENDAKWAH

Pertama, pastikanlah amalah kita ini berpaksikan kepada Allah dengan sepenuh keikhlasan di dalam jiwa. Hakikat keikhlasan menurut Imam Al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya’-Ulumuddin menjelaskan bahawa ikhlas ialah sesuatu yang bersih dari campuran yang dicemarinya dinamakan sesuatu yang murni. Manakala menurut pandangan al-Fudhail beliau berkata bahawa, “Meninggalkan amal kerana manusia adalah riya’ dan beramal kerana manusia adalah syirik sedang keikhlasan itu ialah bila Allah s.w.t. membebaskan kamu dari kedua sifat itu.”

Kedua, kita harus berusaha dalam diri kita untuk menjadi teladan dan contoh terbaik kepada orang yang melihat kita. Qudwah Hasanah ini telah ditonjolkan dan dibuktikan kejayaan dakwah Baginda Rasulullah s.a.w. melaluinya. Ketiga adalah metodologi yang dipelbagaikan agar penyampaiannya sampai ke setiap peringkat lapisan masyarakat. Kreativiti di dalam menggunakan persekitaran sebagai ruang dakwah adalah yang paling berkesan sebagaimana yang telah dibuktikan di dalam sejarah dan usaha dakwah mereka yang terdahulu.

Keempat pula, pemilikan ilmu dan penguasaan pemahaman tentang perkara dan isu yang pelbagai juga adalah senjata ampuh yang perlu kita tingkatkan bersama. Ia termasuklah memperhalusi permasalahan di dalam masyarakat setempat dan kelompok yang hampir dengan kita. Ilmu psikologi juga perlu bagi memahami konteks dan diri mereka yang menjadi mad’u kita dalam usaha dakwah. Kelima, pula berkenaan dengan perkara yang lemah lembut di dalam usaha-usaha dakwah. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, “Sesiapa yang memerintah kepada yang makruf, maka hendaklah berurusan dengan cara yang makruf,” atau dalam riwayat yang lain yang maksudnya, “Sesiapa yang menyuruh perkara yang makruf maka hendaklah bercakap dengan lemah lembut.” Sifat sabar dan cekal juga perlu dijadikan tunjang kepada usaha dakwah itu sendiri. Firman Allah s.w.t. di dalam surah Luqman ayat 17;

"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya”


Keenam, seorang pendakwah perlulah faham bahawasanya usaha dakwah ini adalah untuk mengembalikan Islam sebagai yang haknya dan bukan mencampuradukkan keperluan dan kepentingan beberapa pihak dan peribadi. Ciri-ciri ini adalah sebahagian dari perbincangan yang boleh kita aturkan dan perbaiki jika kita sebagai pendakwah ini masih diperingkat perubahan dan pembaikkan atau islah. Semoga persiapan ini dapat kita adakan dalam melalui proses yang kedua sebelum tiba pada peringkat terakhir dalam usaha dakwah kita.

PENJELASAN DAN PENERANGAN MARHALAH ‘TA'RIF’

Kita menyambung perbincangan kita kepada tajuk seterusnya selepas membincangkan pendahuluan atau pembukaan tajuk ‘Jalan Dakwah’. Kembali kita mengingatkan semula, bahawasanya, di dalam menelusuri jalan dakwah yang menjadi pilihan hidup kita bersama, terdapat tiga peringkat yang wajib berjalan seiringan. Tahap pertama adalah pengenalan (Ta’rif), kedua tahap pembentukan (Takwin) serta ketiga tahap perlaksanaan (Tanfiz). Hal ini harus dikongsikan dengan sebaik mungkin. Ia mempunyai ciri-ciri serta nilainya yang tersendiri pada setiap tahap atau marhalah dan seharusnya menjadi rujukan untuk persiapan generasi kini dan akan datang.

PENGENALAN DAKWAH (TA’RIF)
Peringkat pertama ini merupakan peringkat yang amat penting dalam melalui jalan dakwah yang sebenar. Ianya akan mempengaruhi tahap-tahap yang seterusnya. Ini bermakna, rosak bermakna rosaklah pada marhalah atau tahap yang kedua dan ketiga. Usaha-usaha yang dilakukan dalam marhalah satu ini seharusnya sahih, benar dan sejahtera.

KEMURNIAN DAKWAH
Usaha dakwah adalah amat perlu dilaksanakan dalam suasana dan keadaan yang sangat murni dan baik. Kemurniaan itu bermaksud, segala usaha dakwah ini seharusnya bersih dari sebarang campur-aduk pandangan atau matlamat perjuangannya. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh pelbagai pihak, baik penentang agama Islam itu sendiri bahkan yang lebih dikhuatiri adalah musuh-musuh yang datang dari dalam selimut sendiri. Pada hari ini, perjuangan serta usaha dakwah ini telah dicampur-adukkan dengan pandangan politik, kesamarataan yang disitilahkan juga sebagai adil, keadilan yang berlatarbelakangkan rujukan kitab hak asasi manusia dan pelbagai lagi kerosakan perjuangan dakwah yang akhirnya menyesatkan serta melahirkan para da’i yang menyimpang dan berjalan luar dari jalan dakwah sebenar.

Ini lebih membimbangkan apabila usaha dakwah ini disaingi oleh bentuk-bentuk pemikiran yang merosakkan yang dijana oleh musuh-musuh Islam sehinggakan mereka tidak lagi meletakkan Islam sebagai cara hidup. Kemurnian sebenar dalam urusan dakwah ini perlu kembali menjadikan Al-Quran sebagai dustur atau rujukan utama yang mana ia juga merupakan mukjizat dari Allah s.w.t. dengan janji-Nya bahawa ia akan terpelihara sehingga ke hari kiamat. Al-Quran perlu kembali menjadi keutamaan dalam diri setiap pendakwah dan dituruti dengan amalan dan tinggalan dalam sunnah Rasulullah s.a.w. Kita mesti kembali kepada kefahaman yang benar sebagaimana kefahaman para salafussoleh di zaman Rasulullah s.a.w. dan Khalifah Ar-Rasyidin r.a.

Kefahaman ini turut telah diberikan pesanan oleh Imam Hassan Al-Banna. Antara pesanannya yang utama adalah pendakwah bukan datangnya dari golongan ‘qadhi’ atau penghukum. Ini kerana pandangan seseorang pendakwah diisi dan dipenuhi dengan perasaan kasih sayang sehinggakan mereka yang melakukan maksiat atau kesalahan adalah orang yang penting untuk diselamatkan dan diberikan peringatan. Oleh yang demikian, dengan apa yang berlaku pada hari ini, dengan pelbagai gejala dan kerosakan, maka sebagai pendakwah, tugas kita pasti bertambah dan memerlukan lebih banyak pengorbanan serta menyebarkan lebih luas makna kasih dan sayang. Mereka wajib difahamkan bahawa dengan cara hidup Islam sebenar dan bukan tugas kita untuk mewujudkan dinding serta tabir kebencian serta rasa takut mereka terhadap pendakwah itu sendiri melalui kekerasan mahupun tindakan yang mempersendakan mereka.

DAKWAH SEMPURNA DAN MENYEMPURNAKAN
Tugasan kita adalah untuk menyampaikan dakwah agama yang telah sempurna. Usaha dakwah yang sempurna ini telah didahului oleh Rasulullah s.a.w. Contoh yang wajib diteladani tetapi malangnya sudah suram dan tidak diikuti. Apa yang telah ditunjukkan oleh Ar-Rasul s.a.w. adalah gambaran Islam sebagai satu cara hidup yang aman, selamat dan penuh dengan kesejahteraan. Permulaan perjalanan dakwah Baginda s.a.w. penuh dengan pelbagai ranjau yang dilalui dengan tabah dan sabar. Begitulah tulusnya Baginda s.a.w. bahkan berdoa, “Wahai Tuhanku, berilah hidayah kepada kaumku, kerana sesungguhnya mereka tidak mengetahui.”

Hidup manusia merupakan satu lambang kesatuan yang sempurna lagi menyempurnakan. Islam pula datang untuk menyempurnakan cara hidup mereka. Islam merupakan pelengkap dalam kehidupan serta ia juga perlukan kelengkapan yang Allah s.w.t. seperti fahaman-fahaman ideologi yang pelbagai yang diciptakan oleh manusia sendiri. Oleh demikian, berlakulah tugas sebenar sebagai seorang Muslim dan ia perlu diterjemahkan dengan selengkapnya tanpa sebarang pemecahan dan penyelewengan. Dasar utama dalam dakwah Islam yang sempurna lagi menyempurnakan dicatatkan oleh Al-Imam Hassan Al-Banna di dalam ‘Rukun Fiqh’ yang beliau menyatakan;

“Islam itu satu nizam, satu sistem hidup yang lengkap, syumul dan merangkumi setiap realiti kehidupan. Jadi Islam itu adalah daulah dan tanahair atau pemerintahan dan ummah. Ia adalah akhlak dan kekuatan serta rahmah dan keadilan, ia adalah kebudayaan dan undang-undang atau ilmu dan kehakiman. Ia adalah harta benda atau usaha dan kebudayaan, Ia adalah jihad dan dakwah atau tentera dan fikrah sebagaimana ia sebagai akidah dan ibadah.”

PARA PENDAKWAH
Pendakwah seharusnya memiliki serta beriltizam untuk membina sifat-sifat asasi peribadi da’i yang sahih dan benar. Ia adalah penting dalam usaha untuk merealisasikan cita-cita dalam memperkenalkan dan memperkembangkan kerja-kerja dakwah. Satu dari sifat yang utama adalah menjadi contoh dan teladan yang baik bagi setiap mereka yang melihat. Maka ia mestilah bermula dari diri yang menunaikan segala rukun Islam, mengikuti sunnah dan cara hidup Rasulullah s.a.w. serta menjauhi perkara yang dilarang Allah s.w.t. Ia juga harus diterjemahkan ke dalam kelompok keluarga serta masyarakat.

Keikhlasan pendokong dakwah dalam melaksanakan tugas mereka juga merupakan satu faktor penting. Ia memerlukan kebulatan hatinya hanya kerana Allah s.w.t. bukan atas dasar kepentingan dan keuntungan dunia yang amat kecil. Keikhlasan itulah melahirkan kata-kata yang mampu menembusi hati serta mendatang kesejahteraan dalam jiwa mereka yang mendengar. Pendek kata, bagi seorang pendakwah, cakap itu dakwah, jalan itu dakwah, hidupnya juga dakwah. Ia semuanya adalah kerana dan bersama dakwah.

Untuk meningkatkan keberkesanan dalam dakwah, pendakwah haruslah mempunyai pengetahuan dan ilmu yang luas. Ia harus hadir melalui pembacaan, mengikuti perkembangan semasa serta memahami pelbagai ideologi dan aliran pemikiran semasa. Hasilnya, mereka akan menggambarkan Islam dengan sebaik-baiknya dan mereka akan dapat menyebarkan dakwah dengan lebih berkesan. Firman Allah s.w.t. di dalam surah An-Nahl ayat 125;

“Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.”


Setiap da’i harus mengetahui tahap pemikiran masyarakat yang didakwahkan serta menyesuaikan apa sahaja maklumat yang disampaikan. Selain itu, haruslah mereka tahu maksud dan tujuan pada setiap kata dan tingkahlaku mereka. Setiap kerja dakwah mestilah dimulakan dengan perkara akidah dan iman dan dielakkan daripada perkara-perkara cabang sehinggalah menjelaskan cara hidup Islam yang sebenar. Tugas menyampaikan dakwah ini adalah tugas untuk menyeru manusia kembali ke jalan Allah yang dilakukan dengan ikhlas tanpa mengharapkan sebarang ganjaran. Namun kerapkali berlaku keadaan dimana usaha-usaha dakwah ini seolah-olah telah terpedaya berdasarkan kepentingan-kepentingan lain yang datang bersama usaha dakwah tersebut. Maka diperingatkan wahai para du’at, usahlah terpedaya dan alpa dengan kejayaan yang kamu terima kerana sesungguhnya golongan yang mengikuti kamu ini adalah amat sedikit.

Walau sedikit, usahlah berputus asa kerana inilah yang dijanjikan Allah s.w.t. dan yang telah dilalui oleh para Rasul dan sahabat-sahabat Baginda serta orang-orang soleh selepasnya. Usah pula bersedih sekiranya usaha-usaha itu diganggu. Jika dibandingkan usaha itu dengan apa yang telah dilalui mereka yang terdahulu, nescaya kita hanya melalui sedikit dari apa yang telah mereka lalui. Jika kita berhenti, bayangkanlah jika mereka yang terdahulu berhenti dari menyampaikan dakwah hanya kerana diganggu, pasti hari ini Islam tidak dapat dirasai. Pesan Al-Imam Hassan Al-Banna, “Jadilah kamu dengan manusia itu sepohon pokok buah-buahan, mereka melemparnya dengan batu dan dia (pokok) melemparkan mereka dengan buahnya.”

kamarulazami.blogspot.com

MARHALAH DAKWAH SERTA TUNTUTANNYA

Perbincangan mengenai jalan dakwah ini telah dipelopori oleh senior-senior dakwah yang melalui jalan ini denganpelbagai pengalaman pahit dan manis. Kehidupan yang penuh dengan cabaran dan liku serta tidak punya jalan mati atau tempat berhenti melainkan beberapa tempat rehat sementara yang Allah anugerahkan atas tujuan untuk menjadikan diri lebih baik, lebih berkesan dan menjadi iktibar untuk masa-masa akan datang.

Kita perlu mengenali jalan dakwah ini dengan lebih baik dan mendalam agar kita tidak berpecah serta berpisah daripadanya dengan melalui jalan-jalan lain yang pelbagai dan kita khuatiri, ia akan menyesatkan. Ia adalah disebabkan matlamat yang tidak jelas, niat yang bercampur-baur serta membawa bersama diri kita ini kepentingan untuk memiliki atau merasai sesuatu. Oleh yang demikian, marilah bersama kita mengambil faedah dari pengalaman para pendakwah yang terdahulu dari kita agar ia sentiasa menjadi benteng, batas mahupun sendal dari melampaui apa yang sepatutnya dilalui dan dirasai. Firman Allah dalam surah Ar-Rum ayat 4 hingga 5 Allah menyatakan;

“Dalam masa tidak sampai sepuluh tahun. Kepada pentadbiran Allah jualah terpulang segala urusan, sebelum berlakunya dan sesudah berlakunya; dan pada ketika berlakunya (kemenangan Rom) itu, orang-orang yang beriman akan bergembira dengan kemenangan yang diberi Allah. Ia memberi kemenangan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Dia lah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani.”

Menurut Al-Ustaz Mustafa Masyur, kita sebenarnya berada di marhalah yang paling genting, terutama bersama sejarah terbesar dalam seluruh kehidupan manusia. Jika diperhatikan dan fikir-fikirkan, terdapat banyak persaman antara medan dakwah terawal ketika permulaan Rasulullah s.a.w. di Mekah dan pada hari ini. Kewajipan, peranan serta tindakan yang digunakan Rasulullah dalam menyantuni dan berhadapan dengan rakyat sama ada yang Muslim atau tidak juga amat berbeza antara Mekah dan Madinah. Pada peringkat permulaan usaha dakwah Rasulullah s.a.w. di Mekah Baginda amat mementingkan perkara-perkara yang berkaitan dengan iman yang mendalam, kesabaran dan menyabarkan pembentukan yang rapi, pergerakan dan tindakan yang halus dan teliti serta amalan-amalan yang dilakukan adalah berterusan dan kenal jerih dan payah. Namun, bilangan mereka ini amat sedikit dan sering mendapat pelbagai ancaman dan ugutuan tentang keimanan mereka yang mana, mereka tidak gentar dan takut untuk mengorbankan nyawa demi mempertahankan keimanan mereka.

Maka menurut As-Syahid Al-Imam Hassan Al-Bannam “Sesungguhnya pembentukan ummah, pendidikan bangsa-bangsa, merealisasikan cita-cita dan mendokong pendirian (pegangan hidup) memerlukan ummah yang berusaha ke arah itu atau dari golongan yang menyeru kepadanya. Ini sekurang-kurangnya memerlukan kekuatan jiwa yang terhimpun di dalamnya beberapa perkara: Iaitu kemahuan yang tidak mengenal lemah, kesetiaan yang tetap yang tidak disaduri oleh kepura-puraan dan khianat, pengorbanan yang banyak yang tidak dihalang oleh tamak dan haloba serta kebakhilan, dan makrifah (mengenalpasti) dasar pegangan hidup, beriman kepadanya dan menghargainya sungguh-sungguh. Semuanya itulah yang memelihara (kita) dari kesalahan dan penyelewengan daripadanya (pembentukan) dan tawar-menawar (apologetik) di atas perkara dasar dan tidak terdaya dengan yang lainnya".

Jelas sekali, keperluan dalam emastikan ummah ini terbentuk, terdidik serta mencapai cita-cita sebenar perjuangan Islam memerlukan mereka yang berjuang dengan sepenuh jiwa mereka. Jiwa mereka ini pula perlu disirami dengan beberapa benteng atau dinding yang akan membuatkan mereka bertahan, bersabar serta istiqamah dalam berusaha ke arah pencapaian cita-cita yang besar. Marilah kita berdoa kepada Allah s.w.t. agar sentiasa diberikan hidayah dari Allah s.w.t. untuk sentiasa istiqamah serta berjuang untuk meneruskan kerja-kerja yang ditinggalkan oleh generasi yang terdahulu ini. Terdapat 3 marhalah yang perlu diberikan perhatian oleh kita semua dalam memastikan kerja-kerja yang ditinggalkan ini disambut dengan baik dan dilaksanakan dengan cara yang paling berkesan. Pertama, marhalah ad-d’ayah atau marhalah al-ta’rif. Ia bermaksud peringkat memperkenalkan dan menyampaikan berita atau perkhabaran tentang pergerakan serta keperluan untuk bersama dalam gerakan ini.

Kedua ialah marhalah at-takwin yang bermaksud peringkat membentuk. Pada peringkat ini, satu langkah proaktif perlu diambil dalam membentuk kepimpinan serta pengganti baru bagi sesebuah gerakan itu. Maka mereka itu perlu dipilih dan didik agar mereka berjaya mewarisi dan menggantikan kepimpinan yang ada. Marhalah yang terakhir adalah marhalah tanfiz atau perlaksanaan, amal dan usaha untuk mencapai matlamat perjuangan yang sebenar. Ketiga-tiga marhalah ini wajib berjalan serentak tanpa meninggalkan atau menangguhkan walau satu darinya. Jika ia berjalan seiring, tidak pula sempurna jika ia tidak mengikut tertib, dan tidak sempurna pula tanpa pengenalan makrifah dan sahih yang benar, serta tidak mungkin lengkap tanpa satu dasar pendidikan yang sempurna.


MEMPERKENALKAN DAN MEMBERIKAN PERKHABARAN

“Dan bahawa sesungguhnya inilah jalan-Ku (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.” (Al-An’am: 153)

Ayat Allah s.w.t. di atas menjelaskan keperluan dan kepentingan kepada kita yang Islam untuk tidak melakukan apa-apa penyelewangan dalam proses pengenalan marhalah ini. Jelas sekali, sebagaimana yang dicontohkanoleh Rasulullah s.a.w. bagaimana wahyu yang disampaikan kepadanya, disebar dan disampaikan pula kepada ummat Islam dengan cara yang amanah dan benar. Apakah yang akan berlaku sekiranya Nabi Muhammad s.a.w. itu menyampaikan berita yang salah? Inilah penjelasan yang berlaku kepada penganut Kristian hari ini yang mana, setiap wahyu yang disampaikan di dalam injil telah ditukar dan ditentukan berdasarkan keperluan peribadi serta kepentingan pihak-pihak tertentu. Pengajaran ini harus diambil oleh kita yang mendokong gerakan Islam ini serta perlu sentiasa dijadikan peringatan agar kita bukanlah dari golongan yang mencerai-beraikan (fatafarraqa) mereka dari jalan Allah.

Maka adalah perlu, wajar dan wajib sekali buat kita untuk kembali semula menyoroti sejarah perjuangan Rasulullah s.a.w. Begitu juga para sahabat, salafussoleh serta ulama’ulama’ mahsyur yang lain agar dapat mengembalikan dokongan yang sebenar melalui sumber rujukan juga yang benar. Firman Allah s.w.t. di dalam surah Al-Ahzab ayat 23 yang bermaksud;

“Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.”

Inilah golongan yang perlu kita turuti dan sertai di mana sepanjang hayat dalam melalui jalan dakwah ini, bersikap benar dan tidak sekali-kali untuk menipu atau mementingkan diri sendiri kerana Allah itu Maha Mengetahui serta ia adalah amalan sia-sia buat diri kita sendiri. Apa yang kita harapkan adalah untuk menjadi Muslim yang gugur tatkala memperjuangkan dan mempertahankan iman kita demi Allah s.w.t. Jika Allah tidak pilih kita, maka bersabarlah dengan giliran Allah itu, jangan pula kita angkat kaki dan mula meragui janji Allah pada kita. Allah tidak pernah tidur, dan Allah Maha Mengetahui setiap amal perbuatan yang kita kerjakan. Maka, buatlah apa yang Allah sukai nescaya Allah akan berikan apa yang kita sukai.

Oleh: Kamarul Azami bin Mohd Zaini (http://kamarulazami.blogspot.com)

Jalan Dakwah: Satu pencariaan semula

Apakah makna jalan dakwah ini? Siapakah yang melaluinya? Apakah yang disediakan untuknya? Dimanakah pengakhirannya? Adakah ia menyerupai dengan jalan-jalan yang lain. Sejarah telah membuktikan bahawasanya setiap tubuh manusia yang melalui jalan ini pasti akan merasai kejauhan, kesukaran, kepenatan dan juga perasaan lesu dan sering diperkotak-katikkan. Apabila melalui jalan ini, seorang manusia itu tidak akan sunyi dari ujian, mehnah serta fitnah yang mampu merobek iman dan menghilangkan kewarasan akal dalam kehidupan.

Namun, pendokong agama yang berjalan di atas jalan ini harus jitu dengan pegangan membawa kalimah Al-Hak. Sekiranya mereka terlepas dari cengkaman ujian itu, pasti tekad dan kesungguhan mereka bertambah mantap serta lebih kuat untuk terus menyebarkan ajaran dan berita gembira kepada seluruh alam dunia ini.

Pencarian jalan dakwah ini perlu dimulakan semula. Ini disebabkan oleh kerosakan generasi hari ini yang disebabkan oleh konspirasi jahat musuh-musuh Islam terhadap usaha dakwah ini. Pelbagai cara yang digunakan samaada melalui cara keras atau sekadar dengan menyebarkan dakyah-dakyah kotor mereka melalui media-media yang diwujudkan oleh mereka sendiri. Usaha mereka ialah untuk memastikan gerakan-gerakan Islam ini kering dari darah-darah baru pemuda-pemuda yang berjuang atas nama Allah dan berusaha untuk menegakkan agama dalam diri mereka sendiri dan kelompok masyarakat mereka. Apa yang mereka mahukan ialah, gerakan Islam hari ini terus ketandusan generasi yang menghasilkan lompong-lompong kelemahan serta menampakkan ketidakseriusan pejuang-pejuang agama Islam itu sendiri.

Generasi terdahulu telah mempelopori dan merentas jalan dakwah ini bagi memberikan ruang seluasnya untuk kita bersama generasi baru ini menyambung di mana yang telah mereka sampai. Walaubagaimana sekalipun, gerakan Islam ini digasak, disentuh dan dirosakkan, Allah tidak akan membiarkan Islam itu berkubur begitu sahaja. Jika bukan kita yang melakukannya, pasti akan ada mereka yang lain akan diberikan amanah ini untuk diteruskan. Janji Allah tidak akan pernah padam dan janji Allah pasti DIA akan tunaikan.


JALAN DAKWAH

Hanya satu jalan dakwah yang dilalui iaitulah jalan yang dilalui oleh Baginda Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda. Begitulah juga kita pada hari ini, dengan memohon petunjuk dan hidayah daripada Allah, moga-moga usaha ini dipandu Allah s.w.t. dalam menelusuri usaha dakwah yang telah dikepalai oleh Bagidan s.a.w. Sebagaimana yang dicontohkan Baginda s.a.w., marilah kita lalui jalan ini dengan berbekalkan iman, amal, mahabbah dan ukhuwah.

Seru Baginda s.a.w. kearah iman dan bersama mengamalkannya. Perjuangan bermula di Mekah dengan pelbagai ancaman dan cemuhan. Kemudian Bagidan s.a.w. bergerak ke arah menyatupadukan hati-hati mereka atas dasar mahabbah dan ukhuwah. Inilah perjalanan bersejarah hijrah Baginda s.a.w. ke Madinah. Bertunjangkan keimanan yang utuh, aqidah yang jitu serta ukhuwah yang dirahmati, maka wujudlah satu jemaah yang sangat ideal untuk kita bersama contohi. Tiada yang lebih benar melainkan apa yang telah dicontohkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w.


SATU PENCARIAN SEMULA...

Firman Allah dalam surah Az-Zaariyat ayat 50 yang berbunyi;

“(Katakanlah Wahai Muhammad kepada mereka): "Maka segeralah kamu kembali kepada Allah (dengan bertaubat dan taat), sesungguhnya aku diutuskan Allah kepada kamu, sebagai pemberi amaran yang nyata.”

Ini merupakan halatuju yang terutama dalam persiapan melalui jalan dakwah yang penuh ranjau dan amat jauh sekali. Justeru tujuan yang pasti dan bukan lagi perlu diragui adalah Allah s.w.t. Tidak ada tujuan lain di dalam melaluinya. Usah rosakkan ia dengan kepentingan-kepentingan kecil lain yang hasilnya hanyalah kemuliaan dan kesenangan di dunia. Apa sahaja yang dilakukan adalah semata-mata mencari keredhaan Allah s.w.t. Jika Allah redha dengan kita, apatah lagi dunia yang fana ini, bukanlah nilai yang patut kita merasai kerugiannya.

Apabila kita membawa kalimah Al-Hak sebagai perisai kehidupan dan matlamat perjalanan kehidupan, maka perlu kita jelas bahawa, bersama kalimah Al-Hak itu ada tugas dan ada kepentingannya. Adakah kita sangka apa sahaja yang Allah sediakan untuk manusia itu percuma sahaja? Pasti ada amanah yang perlu dipenuhi dan dilaksana. Maka sampaikanlah berita gembira itu kepada siapa sahaja yang bersama-sama kita. Berita gembira itu bukan sahaja meliputi bidang politik sahaja, ekonomi sahaja atau sosial semata-mata, tetapi segenap aspek dalam kehidupan dan setiap isi makhluk di muka bumi Allah ini harus merasainya sesungguhnya Muhammad s.a.w. itu diutuskan untuk membawa rahmat ke seluruh alam.

Sekiranya ini yang kita usahakan atas jalan dakwah yang kita pilih, maka balasannya pastilah besar yakni syurga yang lebih baik dari segala isi langit dan bumi. Selain dari syurga, nilainya adalah amat kecil. Kemewahan, kemasyhuran, kesenangan di dunia, harta benda dan sebagainya adalah amt kecil nilainya berbanding anugerah syurga Allah itu. Pada ketika itu, kita akan dapat hidup bersama-sama para anbiya’, para siddiqin, para syuhada’ dan para salihin kerana mereka inilah sebaik-baik sahabat yang sebenar. Firman Allah s.w.t. dalam surah At-Taubah ayat 72 yang bermaksud;

“Allah menjanjikan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, (akan beroleh) syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dan beroleh tempat-tempat yang baik di dalam "Syurga Adn" serta keredaan dari Allah yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) yang demikian itulah kejayaan Yang besar.”


JALAN DAKWAH ADALAH JALAN YANG SUKAR

Ia pastilah tidak mudah. Sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Ankabut ayat 1 hingga 3.

1. Alif, Laam, Miim. 2. Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? 3. dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya tentang orang-orang yang berdusta.

Pasti sekali sukar untuk kita melihat sesuatu kejayaan hasil dari perjuangan melalui jalan dakwah ini. Pasti ramai yang bertanya, mengapa? Kalau ini jalan dakwah, bukankah ia harus dipermudahkan oleh Allah? Firman Allah dalam surah Al-Anbiya’ ayat 18 berbunyi;
“Bahkan Kami sentiasa mengarahkan yang benar menentang yang salah, lalu ia menghancurkannya, maka dengan serta-merta hilang lenyaplah dia. Dan (tetaplah) kecelakaan akan menimpa kamu disebabkan apa yang kamu sifatkan (terhadap Kami).”

Janji Allah ini menyebabkan, mereka yang melakukan kerosakan berasa takut dan terancam kerana sesuatu yang hak itu pasti akan menjatuhkan yang batil. Maka, yakinilah bahawa, jika kita membantu agama Allah maka Allah akan membantu urusan hidup kita. Oleh yang demikian akan datang kepada mereka yang melalui jalan ini fitnah dan kedengkian kerana hendak mengekalkan hakmilik sementara mereka itu. Maka, manusia yang di atas jalan dakwah ini digambarkan sebagai musuh dan menggalakkan orang ramai menentang mereka. Telah Allah gambarkan di dalam surah Al-Mukmin ayat 26 tentang apa yang dilakukan oleh Firaun dan para pembesarnya terhadap Nabi Musa.


IKUTILAH JALAN INI, BALASANNYA PASTI YANG TERBAIK

Maka Allah perintahkan Nabi Musa a.s. bersama pengikutnya bersabar kerana barang siapa yang melalui jalan ini, pasti. Pasti, Allah akan memberikan ganjaran dan bersama-sama dengan mereka.


MARHALAH JALAN INI

Hari ini, akhlak Islam telah dihilangkan, kebudayaan dan cara hidup Islam sudah tidak diamalkan maka dari situ hilanglah kehebatan dan keagungan Islam serta kekuasaannya. Ini disebabkan generasi kita yang tidur lena dek kerana kesenangan serta kehidupan yang berbentuk ananiah (individualistik) dan kekacauan jiwa. Akhirnya kekufuran mengambil ruang dalam kehidupan manusia sehingga tercabut iman mereka dan menjadi Muslim dari segi nama tetapi tidak pada jiwa mereka.

Generasi baru hari ini semakin dihidangkan dengan corak hidup hendonisme yang melebihkan hiburan dari amalan kerohanian. Gelombang jahiliyah kini kembali dan kedegilan ini mula menular apabila Muslim itu lebih ramai yang kecil imannya. Sorotilah ketabahan, kesabaran dan pengharapan yang ditonjolkan oleh Baginda s.a.w. bersama sahabat-sahabatnya yang tabah, sabar dan cekal dalam menyampaikan dakwah kepada seluruh umat manusia di alam ini. Teladanilah mereka, dan jadikanlah iktibar buat kita semua.


LANGKAH-LANGKAH DAN CARA

Menurut Al-Ustaz Mustafa Masyhur di dalam bukunya yang bertajuk ‘Jalan Dakwah’, beliau menegaskan hanya terdapat 3 perkara pokok yang tidak bertukar ganti di dalam kerja dakwah yang berlaku iaitulah;

1. Iman yang amiq (iman yang mendalam);
2. Takwin daqiq (pembentukan yang rapi dan teliti) serta;
3. Amal mutawasil; (usaha dan amal yang berterusan).

Asas utamanya adalah iman. Dari mana datangnya iman? Iman ialah bersetuju dengan sesungguhnya dengan hati, bercakap dengan lidah serta beramal dengan tubuh. Melalui iman yang mendalam ini akan membentuk peribadi yang unggul sehingga akhirnya menjadi keluarga, masyarakat serta negara yang diidamkan. Sesungguhnya, dua perkara ini haruslah sentiasa dilakukan secara berterusan dan istiqamah dan jangan sekali-kali ia datang dalam keadaan gopoh-gapah. Ini turut dipesan oleh As-Syahid Al-Imam Hassan Al-Banna;

"Hai Ikhwanul muslimin terutama yang gopoh dari kamu. Dengarkanlah daripadaku satu kalimah yang tinggi yang berkumandang dari atas mimbar ini di dalam muktamar umum ini. Sesungguhnya jalan kamu ini adalah yang telah digariskan langkah-langkahnya, ditentukan batas-batasnya dan aku tidak mahu melanggar batas-batas itu. Aku telah yakin dengannya. Keyakinan yang sebenar-benarnya, bahawa itulah jalan yang paling selamat untuk mencapai tujuannya.

Ya... boleh jadi ia satu jalan yang panjang, tetapi di sana tidak ada jalan lain selain itu. Sifat kelakian tidak akan lahir kecuali dengan keberanian, ketekunan, kesungguhan dan amal usaha yang serius dan berterusan. Barangsiapa dari kalangan kamu yang hendak cepat dan gopoh memetik buah sebelum masak atau hendak memetik hasil sebelum masanya, maka aku tidak bersama dengannya sama sekali dan lebih baik baginya meninggalkan dakwah ini dan carilah dakwah yang lain. Barangsiapa yang bersabar bersama aku sehingga berkembang dan membesar benih itu lalu tumbuh pokoknya, baik buahnya sehingga tiba waktunya untuk dipetik dan diambil, maka ganjarannya terserahlah kepada Allah semata-mata. Kita dan dia tidak boleh lari dari dua kebaikan ini. Sama ada kita menang dan berkuasa atau mati syahid dan berbahagia".

Semoga apa yang dicatatkan ini mendatangkan semangat, keberanian dan kemahuan untuk terus berada di jalan ini. Adalah menjadi tugas kita bersama untuk sentiasa mencari dan menilai adakah kita berada di atas landasan dakwah yang benar atau keliru dengan apa yang kita laksanakan atau mungkin kita hanya ‘syok’ sendiri sahaja? Renungi dan ‘TUNE’ lah diri kita.

Pertemuan atas Dasar Iman dan Islam

Permulaan perjalanan usaha dakwah yang dilaksanakan oleh Baginda Rasulullah s.a.w telah secara tidak langsung menceritakan babak-babak pengorbanan yang dilakukan oleh mereka yang berada hampir dengan Baginda s.a.w. Kisah perjuangan Baginda s.a.w. bukanlah sekadar renungan tentang mukjizat dan kekuasaan Allah, tetapi Allah telah mengajar kita bahawa, bersama Baginda s.a.w. ada mereka-mereka yang turut sama meletakkan jiwa dan raga mereka demi agama Allah serta Rasul utusan-NYA.

Sejarah pengorbanan ini seharusnya dijadikan iktibar dan contoh ikutan buat ummat hari ini. Bukan satu nama sahaja yang pernah kita dengari yang ketika bersama dakwah Rasulullah, bahkan puluhan mungkin ratusan dari mereka yang boleh kita contohi dan ikuti pada hari ini. Sejarah dilakar dengan kisah penurunan wahyu dan kita sama-sama telah saksikan dan diberikan pendidikan bagaimana Baginda Rasulullah menerima wahyu dan diperintahkan untuk menyampaikannya. Namun adakah pengajarannya dekat dengan kita atau sekadar perbincangan dan menjadikannya sebagai satu kisah yang menyayat hati?

Bak kata sesetangah dari teman-teman seperjuangan, mereka sudah lama meninggalkan kita, yang harus kita fikirkan adalah diri kita. Bagaimana dengan diri kita? Bersediakan bertemu dengan Allah? Banyakkah bekal kita? Banyakkah persiapan kita?


Teman-teman Sebagai Pemangkin Keyakinan Diri
Apabila sampai seruan untuk menyebarkan Islam, maka Baginda sebelumnya telah mempersiapkan rakan-rakan, para sahabat untuk bersama dengannya. Adakah Baginda tiada upaya? Atau adakah Allah tidak upaya membantu Baginda? Itulah pemikiran dangkal yang mungkin kita sendiri terfikir, sedangkan Allah mengajar kita manusia melalui sejarah ini untuk menunjukkan betapa pentingnya bekerja, hidup dan bersama dengan kelompok manusia atau jamaah. Melalui mereka ini, sedikit sebanyak telah menambah keyakinan Baginda untuk berdakwah dan berhadapan dengan ancaman musyrikin Quraisy pada ketika itu.

Begitulah jua dengan pergerakan Islam yang kita sertai. Usrah merupakan agenda penting dalam memastikan kita sebagai kelompok manusia yang mengakui sebagai da’i dan juga sebagai penggerak agenda dakwah. Menyertai usrah, bukanlah sesuatu yang bersifat terlalu ilmiah tetapi ia lebih menjurus kepada pembinaan hubungan kasih sayang, saling mempercayai, sifat saling membantu dan kenal antara satu sama lain.

Bermula dari suasana mahabbah dan ukhuwah itulah, maka akan lahir insan-insan yang berkaliber, berketrampilan serta sentiasa komited dengan tugas dakwah dan agama mereka. Ini kerana, dari suasana kelompok yang kecil, mementingkan hubungan silaturrahim serta budaya hormat menghormati antara satu sama lain, akan mampu memupuk semangat setiakawan serta daya kepemimpinan diri yang tinggi. Bahkan suasana ini diperkuatkan lagi dengan perhubungan yang bertunjangkan Iman dan Islam.


Usrah meninggalkan kesan pada individu Muslim
Binaan usrah ini harus tepat dan jitu matlamat perjalanannya. Usrah yang terbaik harus memiliki keutamaan dalam setiap aktiviti dan perbincangannya. Usrah harus ditunjangi dengan keikhlasan untuk bersama-sama. Senang bersama, susah saling membantu pula. Oleh yang demikian, untuk menjadikan usrah itu berkesan untuk ahlinya, setiap usrah itu haruslah ditunjangi dengan ‘aqidah Islam yang jelas. Firman Allah s.w.t dalam surah Ali-Imran ayat 160 yang bermaksud;

“Jika Allah menolong kamu maka tidaklah ada orang yang dapat mengalahkan kamu.”

Apabila keimanan itu merupakan tiket pertama untuk bersama menggerakkan usrah itu, maka secara tepatnya, pengamalan serta tindak-tanduknya juga haruslah menurut cara hidup Islam (Ad-Din) sebagaimana firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Maidah ayat 15 hingga 16 yang bermaksud;

“Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah dan kitab yang menerangkan, dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredhaan-Nya ke jalan keselamatan.”

Begitulah rujukan utama perjalanan seorang Muslim dan Mukmin tidak lain dan tidak bukan adalah Al-Quranul Karim. Sebagaimana kata Aisyah, bahawasanya Muhammad itu adalah Al-Quran yang bergerak. Maka, cara hidup yang terbaik, paling cocok adalah cara hidup Islam yang ditunjukkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w.

Selain itu, usrah juga memainkan peranan dalam mengikat silaturrahim yang terjalin atas dasar Iman dan Islam tadi. Sebagaimana firman Allah di dalam Al-Quran dari surah Al-Hujurat ayat 10 yang bermaksud;

“Sesungguhnya, orang-orang Mukmin itu bersaudara.”


Bina dan perbaiki diri melalui Usrah

Sebagai ahli dalam gerakan Islam, kita harus sentiasa berhasrat untuk memperbaiki apa sahaj kekurangan pada diri kita. Oleh kerana itu, peringatan dan nasihat yang diberikan di dalam usrah haruslah diambil iktibar dan pengajaran kerana setiap kita dianugerahkan pemahaman yang berbeza. Jadikanlah usrah ini untuk kita bersama memperbesarkan kepercayaan dan keyakinan kita terhadap apa yang telah Allah sediakan untuk kita. Firman Allah s.w.t. dari surah At-Taubah ayat 120 yang bermaksud;

“Yang demikian itu ialah kerana mereka tidak ditimpa kesusahan, kepayahan dan kelaparan pada jalan Allah dan tidak (pula) memijak satu tempat yang membangkitkan kemarahan orang-orang kafir dan tidak menimpakan sesuatu bencana kepada musuh, melainkan ditulis bagi mereka dengan yang demikian itu satu amal soleh, sesungguhnya Allah tidak mensia-siakan pahala orang yang berbuat baik.”

Semoga dengan keterlibatan kita bersama usrah yang dibangunkan itu, akan meningkatkan keyakinan kita bahawa kita haruslah menjadi sebahagian daripada usaha perkembangan Islam itu sendiri kerana, bukan Allah yang memerlukan kita, tetapi kita yang perlu mencari dan mendapatkan kasih sayang Allah. Allah telah berikan kita nikmat Islam dan nikmat Iman, maka bersyukurlah dan sebarkanlah berita gembira ini kepada mereka masih berada di dalam kealpaan.

Sedikit biografi Mustafa Masyur

Asy-Syeikh Mustafa Masyhur dilahirkan pada 15 September 1921 di Kampung Sa’din, dari kota Manya al-qamh, Mesir. Beliau terdidik di dalam suasana keluarga yang berpegang teguh dengan agama. Beliau mengikuti penulis desa sejak berumur dua tahun. Kemudian memasuki sekolah rendah di desanya. Selepas itu ke sekolah I’dad di Manya Al-Qamh. Beliau meneruskan pengajian di sekolah tsanawiyah di Zaqaziq, setelah tinggal di Zaqaziq selama dua tahun. Beliau pindah ke Cairo dan menyempurnakan sekolah tsanawiyahnya di sana, dan seterusnya melanjutkan pelajaran di university Al-Azhar Cairo, dan tamat pada tahun 1942. Beliau adalah Syeikh Mustafa Masyhur.

Beliau menyertai Ikhwanul Muslimin lapan tahun selepas penubuhannya iaitu pada 1936. Kisah penyertaan beliau bermula ketika beliau tinggal di Kaherah. Di sana beliau sering ke masjid berhampiran kediamannya. Suatu hari ketika di masjid beliau melihat seorang lelaki sedang menyebarkan risalah tentang ceramah agama di sebuah masjid lain.

Kerana sifat beliau yang sangat cintakan ilmu dan majlis pengajian agama, beliau menghadirkan diri ke majlis itu. Di akhir ceramah , penceramah berkenaan mengumumkan tentang kehadiran seorang lagi tokoh tersohor ke situ untuk menyampaikan ceramah iaitu Imam Hassan Al-Banna. Di pendekkan cerita beliau akhirnya jatuh hati terhadap ceramah dan isu-isu yang dibawa penceramah tersebut. Beliau akhirnya menyertai Ikhwanul Muslimin lapan tahun selepas penubuhannya iaitu pada 1936.

Beliaulah antara yang menjadi tonggak Ikhwanul Muslimin sejak beliau menyertainya. Dalam memperjuangkan amanah agama beliau beberapa kali dipenjarakan iaitu sehingga 19 tahun. Beliau dimasukkan ke dalam penjara tentera ketika berusia 33 tahun. Apabila beliau dihadapkan ke mahkamah tentera, dalam perbicaraan yang tidak sampai tiga minit, beliau telah dijatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun. Beliau juga telah dikurung dalam penjara bawah tanah dan kemudiannya ditahan di penjara padang pasir. Bukan itu sahaja beliau juga telah dipukul ratusan ribu kali. Kedua-dua tapak kakinya dipukul dengan sebatang alat keras sehingga menyebabkan tulang di kedua-dua tapak kakinya menjadi reput. Kesan akhirnya, beliau menjadi tempang.

Beliau dipenjarakan semasa pemerintahan Jamal Abd. Nasir. Ketika itu berlaku mehnah yang dikenali sebagai “Mehnah Takyid” ( Dugaan memberi sokongan kepada Presiden Jamal Abdul Nasir yang menghukum mereka, iaitu dengan menggunakan anak-anak Ikhwan yang dipenjara untuk memujuk ayah-ayah mereka menerima tawaran bebas dari penjara dengan syarat menulis beberapa perkataan atas kertas menyokong Jamal Nasir; (mehnah = dugaan, takyid = sokong ).

Beberapa orang dari saudara mara isteri beliau menyuruh anak-anak perempuan beliau pergi ke penjara untuk memujuk ayah mereka agar menulis sokongan dan balik ke rumah bersama mereka tetapi isteri beliau enggan dan memesan kepada anak-anak agar tidak menunjukkan jemu dan risau lantaran ketiadaan ayah yang panjang. Teruslah si ayah dalam penjara dengan tsabat dan teguh, menolak sebarang sokongan terhadap Sistem yang memenjarakannya.

Kali terakhir beliau dipenjarakan ialah pada 1965-1971. Beliau dibebaskan setelah Anwar Sadat mengambil alih pemerintahan. Ketika itu Anwar Sadat memberi keampunan kepada ramai anggota Ikhwanul Muslimin yang dipenjara termasuk beliau. Walaubagaimanapun, Anwar Sadat cuba menangkapnya kembali selepas beberapa ketika. Untuk menyelamatkan diri, beberapa ketika sebelum penangkapan beramai-ramai dilakukan pada 1971 beliau berhijrah ke Kuwait. Beliau kemudian tinggal di Jerman selama lima tahun dan di sana beliau mengatur gerakan menyebarkan pengaruh Ikhwanul Muslimin ke seluruh dunia.

Beliau pulang ke Mesir ketika Syeikh Umar Tilmisani menjadi Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin. Tidak lama kemudian Syeikh Umar Tilmisani meninggal dunia . Jawatan Mursyidul Am kemudiannya diambil-alih oleh Syeikh Hamid Abun Nasr dan Mustafa Masyhur menjadi timbalannya. Setelah Syeikh Hamid meninggal dunia pada tahun 1996, Syeikh Mustafa Masyhur dilantik sebagai penggantinya. Februari 2002 beliau sekali lagi dipilih untuk meneruskan khidmatnya sebagai Mursyidul Am. Pemilihan tersebut dibuat selepas Ikhwan membuat pindaan tempuh khidmat Mursyidul Am kepada enam tahun. Syeikh Mustafa turut diundang menyampaikan ceramah di serata dunia. Bahkan ketika permulaan krisis selepas kemenangan mujahidin di Afghanistan, beliau mengetuai delegasi pemimpin-pemimpin gerakan Islam seluruh dunia pergi ke Kabul untuk mendamaikan kumpulan-kumpulan mujahidin.

Beliau menjalankan amanah memegang jawatan Mursyidul Am yang disandangnya sejak 1996 hinggalah keadaannya yang sudah tidak berdaya lagi pada 29 Oktober 2002. Sejak itu, jawatan berkenaan dipangku oleh Ustaz Makmun Hudhaibi.

Pada 29 Oktober 2002, selepas pulang dari pejabatnya, beliau berehat seketika. Apabila azan Asar dilaungkan, anak perempuannya cuba mengejutkannya daripada tidur. Sebaik terjaga daripada tidur, didapati dirinya begitu tidak bermaya sekali. Beliau diserang sakit.

Melihatkan keadaan bapanya, si anak menasihati Syeikh Mustafa supaya menunaikan solat di rumah sahaja. Namun tarbiyyah mantap yang diterimanya menghalang beliau untuk menunaikan sembahyang di tempat selain daripada masjid.

Beliau terus mempersiapkan diri dan pergi menunaikan sembahyang di masjid berdekatan kediamannya. Selepas menunaikan sembahyang, beliau sudah tidak mampu melakukan apa-apa lagi. Orang ramai menghantarkannya ke hospital dan beliau berada di sana selama lebih kurang dua minggu. Pada petang Khamis lalu, beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir ketika berumur 83 tahun.

Keesokan harinya, orang ramai berkumpul di Masjid Rabaah Adawiyyah di Madinat Nasr untuk memberikan penghormatan terakhir sebelum beliau dikebumikan. Jalan-jalan sekitar menjadi sesak. Setelah jenazah disembahyangkan, orang ramai berarak menuju ke tanah perkuburan yang terletak 10 km dari masjid berkenaan. Suasana sepi, sedih dan pilu menyelubungi perjalanan ke tanah perkuburan. Tidak ada sebarang laungan atau slogan-slogan seperti perhimpunan yang biasa di anjurkan oleh Ikhwan. Masing-masing hanya berdoa di dalam hati memohon kesejahteraan ke atas pemimpin yang pergi. Sebahagian daripada mereka mengangkat mashaf Al Quran sebagai lambang kepada syiar perjuangan mereka.

Perarakan yang dianggarkan disertai oleh 20,000 orang itu turut disertai oleh pemimpin-pemimpin politik termasuk ketua Parti Buruh (pembangkang), Ibrahim Shukri. Walau bagaimanapun Al Jazeerah melaporkan bahawa tidak kelihatan seorang pun pemimpin kerajaan hadir ketika itu.

Walaupun menghadapi pelbagai rintangan dan halangan, Syeikh Mustafa tetap berada di dalam saf perjuangannya dan tidak meninggalkan jamaah sehinggalah beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir . Pemergian beliau merupakan satu kehilangan besar buat kita. Namun itu tangisan bukan penyelesaiannya. Syeikh Mustafa Masyhur telah meninggalkan banyak panduan melalui buku-buku beliau. Kita seharusnya boleh mengambil ibrah daripada karya-karya tersebut untuk terus menyuburkan jalan dakwah ini. Semangat kental dan ketabahan beliau harus kita jadikan pembakar semangat agar kita terus thabat di jalan ini insyaAllah.

MURSYIDUL AM IKHWANUL MUSLIMIN
1. As Syahid Ustaz Hasan Al Banna (1928)
2. Syeikh Hasan Hudhaibi
3. Syeikh Umar Talmisani
4. Syeikh Hamid Abun Nasr
5. Syeikh Mustafa Masyhur (1996-2002)
6. Syeikh Makmun Hudhabi
7. Dr Mahdi Akef (sekarang)


Hasil Karangan beliau
1. Al-jihad huwa as-sabil
2. Tasaulat ala thariq ad-dakwah
3. Munajat ala at-thariq
4. Muqawwimat rajulul aqidah ala thariq ad-dakwah
5. Wihdatul amal al-islami fi al-qatrul wahid
6. Zaad ala at-thariq
7. Al-qudwah ala thariq ad-dakwah, ad-dakwah al-fardiyah
8. Al-hayah fi mihrab as-shalat al-islam huwal al-hall, min fiqh ad-dakwah
9. Al-qaid al-qudwah wa mutathallibatuhu baina ar-rabbaniyah wal madiyah
10. Qadhaya asasiyah ala thariq ad-dakwah at-tiyar al-islami wa dauruhu fi al-bina
11. Qadhiyah azh-zhulm fi dhaui al-kitab wa as-sunnah
12. Thariq ad-dakwah baina al-ashalah wa al-inhiraf min at-tiyar al-islami ila Sya’b misr




Petikan dari: http://inijalanku.wordpress.com/parti2/biografi-mustafa-masyhur-mursyid-am-im-ke-5/